mei, 2016

Freek Lubbersen

Mijn naam is Freek Lubbersen zie neumt mie ok wà Freekie van Anton van Jan Lubsens Getjan.

Ik ben geboren op 2 september in 1957 aan de Helhuizerweg toen was het adres nog Espelo 8. (dat gebruik ik nu als mijn e-mail adres( f.lubbersen@espelo8.nl)  Ik ben het vierde kind van Toos en Anton Lubbersen, ik heb drie zussen Dikie, Gerry en Toosje en inmiddels ook drie zwagers Johan, Wim en Henk. Toen ik 5 jaar was mocht ik voor de grote vakantie voor het eerst een halve dag naar de Bosschool. Dat was een feest want ik mocht naast Getjan van de Koeweide zitten. Daarna volgden nog zes jaar op de Bosschool waar ik vele leuke herinneringen aan heb, zoals het ploogvangn, tikkertje, tollen, knikkeren, hutten bouwen, slootjespringen en niet te vergeten het voetballen, buskruit en honkbal op het veldje. Als we op het veldje waren dan hoorden we het fluitje van meester Hol vaak niet en dan waren we weer te laat binnen in de school en dan volgde er soms strafwerk. We moesten op de Bosschool leren schrijven met de kroontjespen en dat viel nog niet altijd mee. Ik maakte nog wel eens inktvlekken  en als je te veel vlekken had gemaakt moest je alles weer over schrijven en dat vond ik niet leuk. Later mochten we gelukkig met de balpen schrijven en dat ging veel beter.

In 1968 ging ik op de fiets naar de ambachtsschool(LTS) in Rijssen, dat was heel andere koek dan de Bosschool. Het eerste jaar kwam ik in de brugklas, daarna heb ik 2 jaar opleiding voor metaal bewerken gedaan en vervolgens nog 1 jaar de opleiding autotechniek.

In juni 1972 ben ik op 15-jarige leeftijd begonnen als leerling machinist wegenbouw bij de firma Bruil Apeldoorn. Bruil was toen bezig met de aanleg van de autosnelweg A-1 gedeelte Markelo (de Poppe) tot het Twente Rijnkanaal en de S15(N347) gedeelte Rijssen-Goor. Eerst mocht ik op een Volvo dumper zand rijden en daarna mocht op een Michigan 275 shovel met een bak inhoud van 7 m3 leren vrachtwagens laden met zand en grond. Ook moest ik soms met de shovel bij de asfaltmolen trechters vullen met zand en grind.

In deze periode ging ik ook al brommers kiekn want ik werd al gauw 16 jaar en dan mocht ik op de brommer rijden. Ik was in die tijd vaak bij de Pimmel en die wist een hele mooie brommer voor mij. Het was een brommer die in Splo nog niemand had, het was een Italiaanse brommer van het merk Gilera. Ik vond hem heel mooi en was gelijk verkocht, het was namelijk een brommer met een mooi buizenframe en dat leek wel een beetje op een crossmotor en dat was wel stoer. Later volgden nog vele Gilera brommers in Splo en omstreken.

Toen ik zo’n mooie brommer had kwamen er ook meiden naar mijn brommer kiekn en zo heb ik Hanny Wegstapel ontmoet bij club 53 en de Wippert zij is nog heel vaak meegereden op de Gilera.

In 1974 ben naar de machinistenschool SOMA in Ede gegaan om mijn machinisten diploma te gaan halen. Het eerste jaar was volledig intern, ik ging dus op maandagmorgen weg en kwam op vrijdag middag weer thuis. Daarna volgde nog een jaar met periodes van 7 weken praktijk en 7 weken school en heb op die manier mijn in 1976 machinistendiploma gehaald. Op de machinistenschool leerden we verschillende machines bedienen zoals de shovel, hydraulische kraan, bulldozer, grader, dragline, asfaltmachine en wals. In mijn praktijkperiode heb ik nog gewerkt bij de aanleg van de A-50 gedeelte Apeldoorn-Zwolle. Ik 1976 ben ik op een hydraulische kraan gekomen en heb ik mee mogen werken bij de aanleg van de S14(N332) nabij Holten en door Splo tot Nieuw Heeten.

In januari 1978 moest ik verplicht in militaire dienst, de eerste vier maanden moest ik voor de opleiding naar Vugt. Ik was ingedeeld bij de 102 bouwmachine compagnie waar ik als machinist op een bulldozer mocht fungeren. De laatste tien maanden van mijn diensttijd was de prinses Margrietkazerne in Wezep mijn thuisbasis. Ik ben niet vaak op de kazerne geweest, ik ben ongeveer vier maanden met de bulldozer op het vliegveld Terlet geweest om een nieuwe landingsbaan aan te leggen, een maand op de vliegbasis Soesterberg grondwerk uitgevoerd voor nieuwbouw van een hondenkennel. Ook heb ik een aan tweetal grote oefeningen in Duitsland deelgenomen.

Vanaf maart 1979 tot en met juni 1979 heb ik gewerkt als shovel machinist bij de fa. Mensink in Heeten.

In juli 1979 bij ik bij de provincie Overijssel in dienst getreden als kantonnier/reserve tractorbestuurder in het kanton Holten. Ik werkte de eerste jaren samen met Gerrit Willems en Wim Leeftink, later kwamen er ook ander collega’s en ging ik vaak met de tractor aan het werk in andere kantons zoals Raalte, Markelo, Rijssen, Bornebroek en Hengevelde. In 1999 kreeg ik de functie van kantonleider in het kanton Sint Isidorushoeve. Sinds juli 2006 heb ik de functie van rayon inspecteur in het rayon Salland die ik nog steeds bekleed. In die functie houd ik mij bezig met toezicht, inspecties, incident management, schade afhandeling en gladheidbestrijding

In 1981 ben ik met Hanny Wegstapel getrouwd en zijn we in Holten in de Hoffesstraat gaan wonen. In 1984 is onze zoon Jeroen geboren. In 1996 zijn we verhuisd naar de Waardenborchstraat waar we nog steeds met veel plezier wonen. Jeroen is in 2011 getrouwd met Esther Verschuur en zijn zij ook in Holten gaan wonen aan de Bergmanstraat. Op 1 mei 2012 werden we verblijd met onze kleinzoon Thijs en op 19 augustus 2013 werd onze kleindochter Lisa geboren. We genieten met volle teugen van onze kleinkinderen. Vanaf mijn tiende jaar speel ik voetbal bij de v.v. Holten en dat doe ik nog steeds op een bescheiden niveau in een veteranenteam. Tien jaar geleden hebben Hanny en ik het motorrijbewijs gehaald en sinds die tijd maken we samen toertochten op onze vrije middagen en in het weekend.

Ook trekken we graag met de caravan erop uit en dan maken we vanaf een camping fiets- en wandeltochten.
Mijn levensmotto is geniet van iedere dag in het leven, want je weet niet hoe lang je nog is gegeven.

Ik wens iedereen met een Sploder hart het allerbeste en geef de pen door aan mijn (school)vriendje Anton Jansen

"In de Pen" is een rubriek waarin iemand (Sploder of aanverwant) een stukje schrijft over bijvoorbeeld zichzelf, hobby's, werk, een gebeurtenis, zijn omgeving etc. De keuze is aan de schrijver. Aan het eind geeft hij of zij de Pen door aan een ander. Deze rubriek heeft de intentie om elk kwartaal te verschijnen.